Швець, Ф. Д. та Пахаренко, О. В. та Андрійцьо-Рузаєва, А. Ю. та Shvets, F. D. та Pakharenko, O. V. та Andriitso-Ruzaieva, А. Y. (2020) ІНСТРУМЕНТАРІЙ МЕТОДОЛОГІЇ ОЩАДЛИВОГО ВИРОБНИЦТВА ЯК НЕВІД’ЄМНА СКЛАДОВА ОПТИМІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування (2(90)). с. 248-259.
Text
Ve9023 (1).pdf Download(400kB) |
Анотація
У статті розкрито сутність та значення концепції ощадливого виробництва, визначено її основні компоненти. Досліджено, що інструменти методології ощадливого виробництва на практиці дають змогу досягти значного зниження витрат ресурсів при незмінній якості продукції порівняно з традиційним підходом та помітно скоротити виробничий цикл перетворення сировини в готовий продукт і значно зменшити терміни збуту продукції. Встановлено, що система ощадливого виробництва, яка орієнтує підприємство на довгострокову перспективу розвитку, працюватиме ефективно лише в тому випадку, якщо відбудеться процес переорієнтації мислення працівників з вузькопрофільних завдань на розуміння всього виробничого процесу та бачення загальної мети.
Title in English
TOOLS OF LEAN PRODUCTION METHODOLOGY AS AN INTEGRAL COMPONENT OF OPTIMIZATION OF ENTERPRISE ACTIVITY
English abstract
The article reveals the essence and importance of lean manufacturing concept, identified its main components. To achieve the goals of lean production is impossible without compliance with its basic principles, application of methods and tools. On the basis of experience of implementation of lean production by Japanese and Western researchers it is systematized the tools of the methodology, highlighting the advantages, problems and limitations in the use of basic methods that can be successfully applied in the process of restructuring existing industries, and during the construction of new economical ventures. It is established that the tools of the methodology of lean production in practice allow to achieve a significant reduction in resource cost with constant quality of production in comparison with the traditional approach and significantly reduce the production cycle of converting raw materials into finished product and significantly reduce the time of marketing. Our analysis showed that the raw materials from which products are made on traditional enterprises may be stored in warehouses for weeks or even months, while the process of their conversion, that is adding value, mostly measured in minutes or hours. Still, the production cycle of the products can last quite a long period from days to weeks or more, significantly affects the financial component of activity of the enterprise. The concept of lean production can significantly reduce the cycle time and minimize inventory and WIP, resulting in significantly increase the productivity of the enterprise and its competitiveness. On the basis of the conducted researches it is established that the system of lean production, which the company focuses on long term development, will work effectively only if it will be a process of reorientation of the thinking of employees of narrow problems in understanding the whole production process and the vision of a common goal. Unlike other management techniques, focused on strict regulation of the activities, the tools of the methodology of lean production allow to involve in the process optimization staff at all levels. Installed, in modern conditions for successful and competitive businesses the lean production philosophy should become a corporate culture and way of thinking of each employee.
Тип елементу : | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | ощадливе виробництво, концепція, цілі, принципи, втрати, інструменти, цінність, якість, lean manufacturing, concept, objectives, principles, losses, tools, value, quality |
УДК: | 658.5 |
Бібліографічний опис: | Швець Ф. Д. Інструментарій методології ощадливого виробництва як невід’ємна складова оптимізації діяльності підприємства / Ф. Д. Швець, О. В. Пахаренко, А. Ю. Андрійцьо-Рузаєва // Вісник НУВГП. Економічні науки : зб. наук. праць. – Рівне : НУВГП, 2020. – Вип. 2(90). – С. 248-259. |
Тематики: | Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2020 > Вісник 2 Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2020 |
Користувач, що депонує: | С. В. Бойчук |
Дата внесення: | 13 Жов 2020 11:06 |
Останні зміни: | 13 Жов 2020 18:50 |
URI: | http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/18888 |
Перегляд елементу |
Завантажень
Завантажень за місяць протягом останнього року