ЯКІСТЬ ПРОДУКЦІЇ ЯК ЧИННИК ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НВЕСТИЦІЙНО-ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ОРГАНІЗАЦІЙ СФЕРИ ТОРГІВЛІ

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року

Щербакова, А. С. та Храбан, А. А. та Shcherbakova, A. S. та Khraban, A. A. (2020) ЯКІСТЬ ПРОДУКЦІЇ ЯК ЧИННИК ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НВЕСТИЦІЙНО-ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ОРГАНІЗАЦІЙ СФЕРИ ТОРГІВЛІ. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування (4(92)). с. 448-458.

[img] Text
Ve9240 (1).pdf

Download(2MB)

Анотація

У статті обґрунтовано, що одним із найважливіших напрямків забезпечення інвестиційно-інноваційного розвитку організацій сфери торгівлі є удосконалення управління якістю продукції. Доведено, що якість – запорука успішної діяльності та процвітання будь-якої організації, а особливо організацій сфери торгівлі. Розкрито сутність поняття «якість продукції», розкрито основні рівні якості продукції. Встановлено, що висока якість продукції стає конкурентною перевагою, що забезпечує достатній рівень конкурентоспроможності суб’єктів господарювання, а відтак і стимулює їх інвестиційно-інноваційний розвиток. Визначено основні причини, що визначають необхідність забезпечення і підвищення якості продукції. Запропоновано модель стимулювання інвестиційно-інноваційного розвитку організацій сфери торгівлі, що враховує підвищення якості продукції.

Title in English

PRODUCT QUALITY AS A FACTOR OF ENSURING THE INVESTMENT AND INNOVATION DEVELOPMENT OF TRADE ORGANIZATIONS

English abstract

At the present stage of development, the priority of most countries is to form or increase the level of competitive national economy as a basis for sustainable development of the state and increase the welfare of nations. In the article has been substantiated that one of the most important areas of investment and innovation development of trade organizations is to improve product quality management. It is proved that quality is the key to successful activity and prosperity of any organization, especially trade organizations. The essence of the «product quality» concept of has been revealed. It is substantiated that the assessment of product quality involves determining the absolute, relative, prospective and optimal level, i.e. the quantitative characteristics of the degree of suitability of a product to satisfy a specific demand for it compared to the relevant basic indicators under fixed consumption conditions. It has been established that high quality products become a competitive advantage, that provides a sufficient level of competitiveness of economic entities, and thus stimulates its investment and innovation development. In the article have been grounded that main reasons that determine the need to ensure and improve a product quality are: continuous and quantitative growth of needs (personal, social, industrial), its qualitative development and modification; growth of the role and pace of scientific and technological progress in the development of science, technology, production, economy; improving and complicating the design of manufactured products, increasing the importance of the functions performed by them; increasing the amount of production and, as a consequence, a possible increasing the cost of defects; strengthening the requirements for intensification of production and increasing its efficiency; increasing the competition in domestic and global markets, etc. A model of stimulating the investment and innovation development of trade organizations has been proposed, that takes into account the improvement of product quality.

Тип елементу : Стаття
Ключові слова: якість, конкурентоспроможність, інвестиційноінноваційний розвиток, продукція, організація, торгівля, quality, competitiveness, investment and innovation development; product; organization; trade
УДК: 65.018:330.332
Бібліографічний опис: Щербакова А. С. Якість продукції як чинник забезпечення інвестиційно-інноваційного розвитку організацій сфери торгівлі / А. С. Щербакова, А. А. Храбан // Вісник НУВГП. Економіка : зб. наук. праць. – Рівне : НУВГП, 2020. – Вип. 4(92). – С. 448-458.
Тематики: Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2020 > Вісник 4
Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2020
Користувач, що депонує: С. В. Бойчук
Дата внесення: 30 Квіт 2021 13:02
Останні зміни: 03 Трав 2021 22:30
URI: http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/20520
Перегляд елементу Перегляд елементу

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року