Єрешко, Ю. О. та Yereshko, Y. О. (2021) ФОРМАЛІЗАЦІЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ТЕОРІЇ ВАРТОСТІ. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування (1(93)). с. 44-55.
Text
Ve935 (1).pdf Download(271kB) |
Анотація
У статті здійснюється спроба формалізації нової інтелектуальної теорії вартості шляхом інтерпретації трудової теорії Маркса з позиції розбиття додаткової вартості за джерелами її створення, а саме: трудовим капіталом (працею) та інтелектуальним капіталом. При цьому впроваджено фактори ваги експлуатації цих джерел в процесі створення вартості. Запропоновано діалектичне декомпонування і синтез категорій «вартість», «цінність» та «ціна» на основі методології причинності явищ з точки зору їх сприйняття суб’єктами створення вартості у виробництві та обміні. Визначено, що вартість є об’єктивною цінністю товару, загальним для обох, протиставних з точки зору секторів ринку, систем її сприйняття, об’єктивною основою формування суб’єктивної цінності з позицій покупця і продавця (виробника) (або їх сукупностей), конфлікт яких вирішується на ринку взаємодією репрезентованих відповідно попиту і пропозиції, а результатом вирішення цього конфлікту стає домовленість суб’єктів обміну про уніфіковану (десуб’єктивну) цінність – ринкову ціну товару. Проведене дослідження дозволило гіпотетично формалізувати інтелектуальну теорію вартості. Водночас подальших досліджень потребує розробка методичного інструментарію, що дозволить визначити границі фактору інтелектуального капіталу у новоствореній вартості.
Title in English
FORMALIZATION OF THE INTELLECTUAL THEORY OF VALUE
English abstract
Current research is an attempt to formalize a new intellectual theory of value by interpreting Marx's labour theory of surplus value from the position of breaking down the additional value by sources of its creation, namely: labour capital and intellectual capital. For this purpose, the factors of these sources exploitation in the value creating process were introduced. A dialectical synthesis and decomposition of categories "value", "worth" and "price" was proposed, based on the methodology of phenomena causality in terms of their perception by the subjects of the value creation in the processes of production and exchange. It was determined that the value is an objective worth of the product and is general for both systems of its perception, which are contrast from the point of view of the market sectors. Subjective worth lies but in the plane of individual perception of value by the subjects of its creation and consumption in the process of production and / or exchange. At the same time, the subjective worth of the goods has a dual nature, the objective basis of which is the two-sided essence of exchange: from the position of the goods consumer it manifests itself as a personal utility, which is determined by the individual, based on the possibility of satisfying their specific needs, preferences, budget restraints, etc; for the manufacturer or seller, the subjective worth of the goods is represented by the possibility to satisfy their economic needs: obtaining income, additional value in the process of its implementation. It was substantiated that, the value is an objective basis for the subjective worth formation from the buyer and seller's (manufacturer) positions (or their plurality), the conflict of which is solved in the market by the interaction of represented accordingly demand and supply, and the result of solving this conflict becomes an arrangement of those subjects of exchange about the unified (de-subjective) worth (value) – the market. Given the proposed economic structure of value, apparent becomes the desire of the vast majority of entrepreneurs for automation of production and thus reduction of physical labour costs, which is an elementary method of increasing the share of additional value, that is, profits, in the gross income of the enterprise (newly created value). At the same time, this obvious desire results in the intellectual and technological transformation of productive forces due to entropy of technology in all spheres of social life and this consequential change in the structure of production factors transforms in turn the structure of value. The conducted research allowed to formalize hypothetically the intellectual theory of value. At the same time, further research is required to develop the methodological tools, which will allow to define the intellectual capital factor limits i in the newly created value.
Тип елементу : | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | вартість, цінність, ціна, норма додаткової вартості, норма прибутку, інтелектуальний капітал, інтелектуальна теорія вартості, value, worth, price, additional value rate, profit rate, intellectual capital, intellectual theory of value |
УДК: | 330.1:330.3:338.3 |
Бібліографічний опис: | Єрешко Ю. О. Формалізація інтелектуальної теорії вартості / Ю. О. Єрешко // Вісник НУВГП. Економічні науки : зб. наук. праць. - Рівне : НУВГП, 2021. - Вип. 1(93). - С. 44-55. |
Тематики: | Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2021 > Вісник 1 Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2021 Видання університету |
Користувач, що депонує: | С. Й. Гипчинська |
Дата внесення: | 25 Жов 2021 10:29 |
Останні зміни: | 25 Жов 2021 10:29 |
URI: | http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/21810 |
Перегляд елементу |
Завантажень
Завантажень за місяць протягом останнього року