Акімова, Н. В. та Акімова, А. О. та Акімова, Анас. О. та Akimova, N. V. та Akimova, А. О. та Akimova, Anas. O. (2022) Дослідження ґенези розуміння текстів інтернету в юнацькому віці залежно від рівня мисленнєво-мовленнєвого розвитку. Psycholinguistics (31(1)). с. 6-24.
Text
Akimova, N., Akimova, A., & Akimova, A. (2022). The Study of the Genesis of Internet Texts Understanding in Adolescence Depending on the Level of Mental and Speech Development зах.pdf Download(871kB) |
Анотація
Багатьох дослідників проблеми розуміння цікавило питання, чи впливає рівень розвитку когнітивної сфери на ефективність розуміння тексту (Дейк & Кинч, 1988; Залевская, 1990; Чепелєва, 1992; Новиков, 1999; Van den Broek et al., 1999; Graesser, Wiemer-Hastings P. & Wiemer-Hastings K., 2001; Знаков, 2005; Cummine et al., 2016; Foucart et al., 2016; Hubers, Snijders & Hoop, 2016; Bosco & Gabbatore, 2017; Sharon & Thompson-Schill, 2017; De Freitas et al., 2018; Hahne et al., 2018; Houghton, 2018; Ohadi et al., 2018; Khmel, 2021 та ін.). Нам здається, що очевидною відповіддю на це питання є стверджувальна відповідь “так”. Але, чи існують подібні кореляції насправді? Наскільки вони істотні? Зокрема, щодо процесів мислення та мовлення, які традиційно вважаються ключовими у процесі раціональної інтерпретації тексту. Ці питання, їх недостатнє вивчення зумовили організацію і проведення спеціального дослідження. Об’єкт дослідження – ґенеза розуміння текстів інтернету у юнацькому віці. Предмет дослідження – залежність ґенези розуміння текстів інтернету від рівня мисленнєво-мовленнєвого розвитку користувачів інтернету юнацького віку. Мета статті – представити результати дослідження ґенези розуміння текстів інтернету в юнацькому віці залежно від рівня мисленнєво-мовленнєвого розвитку; простежити, чи розвивається, покращується ефективність розуміння текстів зі зростанням рівня мисленнєво-мовленнєвого розвитку особистості
Title in English
The Study of the Genesis of Internet Texts Understanding in Adolescence Depending on the Level of Mental and Speech Development
English abstract
Objective. The article presents the results of studying the specifics of the Internet texts understanding by young readers. The peculiarities of the genesis of the Internet texts understanding depending on the level of thinking and speech development are studied. The regularities of the dynamics of successful understanding with the growth of the level of thinking and speech development at each stage of the understanding process are revealed. Materials & Methods. Theoretical (deduction, induction, analysis, synthesis, generalization, systematization), empirical (experiment, method of semantic and pragmatic interpretations, content analysis; subjective scaling) and statistical methods (primary statistics, correlation analysis) were used for this purpose. The sample of the experiment consisted of 122 males and females. The study of the specifics of understanding and the level of Internet using experience were conducted according to the author’s method “Success of understanding the texts of the Internet”. This method is presented in the article. The study found that the Internet texts understanding in adolescence is characterized by the activity of reception (indicating their significant interest in the cyberspace), superficial assessment of the text complexity and the tendency to predict the content by title and illustration. At the interpretation stage the qualitative criterion is adequacy, and the quantitative criterion is the completeness of the interpretation of the sense dominant. At the stage of emotional identification the success of understanding is determined by the adequacy of the assessing of the text understandability and the consistency of the emotional attitude to the Internet texts. The level of thinking and speech development of respondents was determined using a number of standardized tests, including the Ebbinghaus test, the method of “Establishing patterns” by Pokrovsky, KOT (short indicative screening test, intelligence diagnostic test). Results. As a result of the study, it was determined that the subjects with the high level of thinking and speech development read the Internet texts more actively and can more accurately predict the content of the text by picture, worse by title. The success of interpretation also improves with the level of thinking and speech development, regardless of the type of Internet text. At the stage of emotional identification of the genesis of Internet text understanding is determined by the level of thinking and speech development only in relation to the consistency of emotional attitude, which depends on the specifics of the Internet text. Conclusions. It is proved that the level of thinking and speech development of young people affects the success of their understanding of Internet texts. This influence is especially noticeable at the stages of reception and interpretation. At the stage of emotional identification, the level of thinking and speech development affects only the consistency of emotional attitude and only in relation to certain types of Internet texts.
Тип елементу : | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | understanding, Internet text, perception, interpretation, emotional identification, thinking and speech development, genesis of understanding |
УДК: | 81’23 |
Бібліографічний опис: | Акімова Н. В. Дослідження ґенези розуміння текстів інтернету в юнацькому віці залежно від рівня мисленнєво-мовленнєвого розвитку / Н. В. Акімова, А. О. Акімова, А. О. Акімова // Psycholinguisticsю. - 2022. - № 31(1). - С. 6-24. Web of Science Core Collection (ESCI) and SCOPUS. |
Тематики: | За напрямами > Усі спеціальності |
Користувач, що депонує: | С. Й. Гипчинська |
Дата внесення: | 27 Квіт 2022 22:40 |
Останні зміни: | 27 Квіт 2022 22:40 |
URI: | http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/23366 |
Перегляд елементу |
Завантажень
Завантажень за місяць протягом останнього року