АНАЛІЗ ПРОБЛЕМ ВИКОРИСТАННЯ НЕДЕРЕВНИХ РЕСУРСІВ ЛІСУ

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року

Миронець, М. А. та Ціпан, Ю. Р. та Грицюк, І. І. та Семенюк, М. В. та Myronets, M. A. та Tsipan, Y. R. та Hrytsiuk, I. I. та Semeniuk, M. V. (2022) АНАЛІЗ ПРОБЛЕМ ВИКОРИСТАННЯ НЕДЕРЕВНИХ РЕСУРСІВ ЛІСУ. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування (1(97)). с. 74-83.

[img] Text
Vs120227 (1).pdf

Download(172kB)

Анотація

Проведено аналіз проблем у сфері використання недеревних ресурсів лісу. З’ясовано, що частка недеревних лісових продуктів у загальному об’ємі валового лісового продукту у багатьох європейських країнах становить 20–30% і може сягати навіть 50%, а в США – ця частка є ще й законодавчо закріпленою. Досліджено, що у нашій країні потребує удосконалення чинне законодавство, що регулює процеси управління та обліку недеревної продукції, їхню оцінку та бюджетування. Узагальнено, що бюджет маркетингових програм планується на основі очікуваних витрат на маркетингові заходи і, як правило, виділяється виходячи з фінансових можливостей підприємства, поточного і прогнозованого обсягу продажу, прибутків підприємства.

Title in English

ANALYSIS OF PROBLEMS OF NON-WOOD FOREST RESOURCES

English abstract

The article analyzes the marketing budgeting uzage of non-timber forest resources. Thorough research and full consideration of the well-defined topics discovered that non-timber forest resources together with the forest fauna are integrated elements of the forest ecosystem. They create a favorable ecological aura of the forest. The utilizat ion of non-timber forest resources jointly with tourism and recreation is a key way of recovery resource exploitation that secures the biodiversity. Having analyzed the research of many scientists, it can be stated that the notion of «non-timber forest resources» consists of all the variety of flora and fauna of biological origin that are not wood. These include secondary forest materials: harvesting of galipot, stumps, bast, bark, wood greens, tree sap; side forest usage: hay making, cattle grazing, apiary placement, harvesting of wild fruits, nuts, mushrooms, berries, herbs etc. It has been established that Christmas trees, mushrooms (including truffles), honey, nuts, berries, cork and resins are the critical commercial non-timber forest resources in the EU. It has been investigated that the marketing budgeting occupies a crucial position while using the non-timber forest resources. Among the important ways of marketing budgeting was identified the comprehensive use of forest resources. It is necessary that the strategic plans of forestry enterprises were focused on diversification of production to achieve the aim, namely, producing and realizing as many products as possible, including services. It is determined that the company’s management team should anticipate and direct additional costs to inform potential consumers about new and existing products. Taking into account the social significance of some types of forest resources, it is appropriate to proceed on accordance with a differential approach to taxation of different activities of forestry enterprises. Similar marketing budgeting tools should be used to increase the assortment and nomenclature of forest products designed to implementation. Two cycles of economic activities are characterized: acquisition and expenditure cycle of production resources (for harvesting, protection and reproduction of forest resources) and manufacturing cycle (harvesting of non-timber forest products, carrying out of works towards the protection and reproduction of forest resources).

Тип елементу : Стаття
Ключові слова: лісопродукція; недеревна продукція; ресурси; forest products; non-wood products; resources
УДК: 504.06
Бібліографічний опис: Аналіз проблем використання недеревних ресурсів лісу / М. А. Миронець, Ю. Р. Ціпан, І. І. Грицюк та ін. // Вісник НУВГП. Сільськогосподарські науки : зб. наук. праць. - Рівне : НУВГП, 2022. - Вип. 1(97). - С. 74-83.
Тематики: Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Сільськогосподарські науки" > 2022 > Вісник 1
Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Сільськогосподарські науки" > 2022
Видання університету
Користувач, що депонує: С. Й. Гипчинська
Дата внесення: 06 Лип 2022 16:00
Останні зміни: 06 Лип 2022 16:00
URI: http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/23763
Перегляд елементу Перегляд елементу

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року