МОЖЛИВОСТІ МОТИВАЦІЇ ПРАЦІ ВЧИТЕЛІВ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ (ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ)

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року

Безтелесна, Л. І. та Синюк, О. М. (2024) МОЖЛИВОСТІ МОТИВАЦІЇ ПРАЦІ ВЧИТЕЛІВ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ (ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ). Вісник Національного університету водного господарства та природокористування (1(105)). с. 3-17.

[img] Text
Ve1051.pdf

Download(362kB)

Анотація

Розглянуто питання матеріальної мотивації вчителів у зв’язку зі змінами у освітньому середовищі. Проаналізовано динаміку зарплати вчителів Україні та прогнозовано її підвищення. Розглянута можливість збільшення трудових доходів вчителів шляхом публікації авторських матеріалів на освітніх платформах, таких як «На Урок», «Всеосвіта», «Прометеус» та інші. Охарактеризовано альтернативний шлях отримання трудового доходу вчителями через фріланс-зайнятість, створення та ведення онлайн-шкіл, таких як OptimaSchool, але наголошено на необхідності обдуманого та ефективного підходу до вибору методу максимізації доходу. Проаналізовано практику ведення вчительського блогерства, що передбачає створення освітніх контентів на популярних платформах. Зокрема, проаналізовано успішний акаунт на YouTube вчителя фізики Павла Віктора. Розглянуто аспекти монетизації освітнього блогу та зазначено, що навіть при великій кількості переглядів вчителі можуть відмовлятися від матеріальної вигоди на користь внутрішньої мотивації, яка стає ключовим фактором успіху в умовах цифрової реальності та цифровізації освітнього процесу.

Title in English

OPPORTUNITIES FOR MOTIVATING TEACHERS’ WORK IN THE CONTEXT OF DIGITALISATION

English abstract

The issue of material motivation of teachers in connection with changes in the educational environment is considered. The dynamics of teachers’ salaries in Ukraine is analysed and its increase is predicted. It is proved that digitalisation is not only a process of converting information and services into digital format, which includes the use of computer technologies to increase efficiency, accessibility and data exchange, but also a tool that allows teachers to increase their labour income. A detailed analysis of the activities of the Vseosvita platform in 2023 in terms of the number of visitors, the range of services and their cost, as well as Prometheus for a 9- year period in terms of the number of students, the range of online courses in terms of their fees, and the certificates issued confirming the skills and abilities acquired by students, was carried out. The possibility of increasing the labour income of teachers by publishing author’s materials on educational platforms such as Na Urok, Vseosvita, Prometheus and others is considered. An alternative way of earning labour income by teachers through freelance employment, creation and management of online schools, such as OptimaSchool, is described. A quantitative and qualitative characterisation of the school’s activities is carried out in terms of the contingent of students by their distribution by place of residence in the country or abroad, as well as the capacity of offers. The number of teaching staff of the online school in terms of positions and disciplines taught is given. The need for a deliberate and effective approach to choosing a method of maximising income is emphasised. The author analyses the practice of teacher blogging, which involves the creation of educational content on popular platforms. In particular, the author analyses the successful YouTube account of physics teacher Pavlo Viktor, which has 1.14 million subscribers and more than 1.2 thousand videos with more than 50 million views. The author considers the aspects of monetisation of an educational blog and notes that, even with a large number of views, teachers may refuse material benefits in favour of intrinsic motivation, which becomes a key success factor in the context of digital reality and digitalisation of the educational process.

Тип елементу : Стаття
Ключові слова: цифровізація; освітній процес; вчитель; заробітна плата; мотивація; навчальні платформи; школа онлайн; фріланс; монетизація; освітній блог; digitalization; educational process; teacher; salary; motivation; learning platforms; online school; freelancing; monetization; educational blog
УДК: 331.108.5
Бібліографічний опис: Безтелесна Л. І. Можливості мотивації праці вчителів в умовах цифровізації (діджиталізації) / Л. І. Безтелесна, О. М. Синюк // Вісник НУВГП. Економічні науки : зб. наук. праць. - Рівне : НУВГП, 2024. - Вип. 1(105). - С. 3-17.
Тематики: Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2024 > Вісник 1
Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2024
Видання університету
Користувач, що депонує: С. Й. Гипчинська
Дата внесення: 17 Лип 2024 12:22
Останні зміни: 17 Лип 2024 12:22
URI: http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/30333
Перегляд елементу Перегляд елементу

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року