Юрчик, Г. М. та Самолюк, Н. М. (2024) УПРАВЛІННЯ КОНФЛІКТАМИ У СИСТЕМІ МЕНЕДЖМЕНТУ ПІДПРИЄМСТВА. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування (3(107)). с. 148-162.
Text
Ve10715.pdf Download(317kB) |
Анотація
Статтю присвячено теоретичному дослідженню природи конфлікту на підприємстві. Узагальнено та визначено існуючі підходи до визначення сутності конфлікту, основна сутність якого полягає у наявності протиріччя та розбіжностей. Обґрунтовано, що конфлікти поряд з очевидними негативними наслідками зумовлюють негативні наслідки на підприємстві, що актуалізує необхідність управління ними. Структуровано основні причини конфліктів на підприємстві за групами особистісних та ситуаційних, які зумовлюють виникнення відповідно деструктивних та конструктивних конфліктів. На основі критичного аналізу та узагальнення існуючих підходів наведено авторський підхід до структурування методів управління конфліктами на підприємстві. Визначено сутність, особливості та скадові прямих та непрямих методів управління конфліктами на підприємстві.
Title in English
MANAGEMENT OF CONFLICTS IN THE SYSTEM OF ENTERPRISE MANAGEMENT
English abstract
The article is devoted to a theoretical study of the nature of conflict at the enterprise. In the scientific environment, there are a number of approaches to determining the essence of conflicts, which essentially boil down to the presence of contradictions between people. Conflict in the enterprise arises between employees, managers and subordinates (or their groups), as well as between employees of the organization and «external» subjects (clients / buyers, suppliers, competitors, etc.). Conflicts cause not only negative, but also positive consequences in the enterprise (mainly concerns constructive conflicts). After all, conflicts are a kind of «signal» of the presence of problems in the organization of business processes, a factor in the introduction of progressive changes and improvement of work organization, etc. At the same time, destructive conflicts and constructive conflicts with significant emotional stress can disorganize the work of the team, create obstacles in labor and social activity, cause the loss of resources, etc. Based on the essence of constructive and destructive conflicts, all causes of conflicts at the enterprise should be divided into personal (subjective) and situational (objective). The first group of reasons is related to individual and psychological characteristics of people, and the second – to deficiencies in the organization of business processes and work. Conflict management methods at the enterprise should be divided into two groups: 1) Direct – involve a direct impact on social contacts and possible conflict situations (based on the application of authority). This group of methods is represented by administrative-legal and organizational methods. 2) Indirect – involve indirect influence on conflicts based on mediation, negotiations, psychological influence. This group of methods includes pedagogical, mediating and socio-psychological tools of influence. Direct management methods are more significant for solving constructive conflicts in the enterprise, while indirect – destructive ones.
Тип елементу : | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | конфлікт; наслідки конфлікту; причини конфлікту; методи управління конфліктами на підприємстві; conflict; consequences of the conflict; causes of conflict; conflict management methods at the enterprise |
УДК: | 159.9.072.432 |
Бібліографічний опис: | Юрчик Г. М. Управління конфліктами у системі менеджменту підприємства / Г. М. Юрчик, Н. М. Самолюк // Вісник НУВГП. Економічні науки : зб. наук. праць. - Рівне : НУВГП, 2024. - Вип. 3(107). - С. 148-162. |
Тематики: | Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2024 > Вісник 3 Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2024 Видання університету |
Користувач, що депонує: | С. Й. Гипчинська |
Дата внесення: | 13 Груд 2024 08:36 |
Останні зміни: | 13 Груд 2024 08:36 |
URI: | http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/31931 |
Перегляд елементу |
Завантажень
Завантажень за місяць протягом останнього року