СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ БІЗНЕСУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року

Скаковська, С. С. та Трусік, М. Ю. та Остапчук, М. Ю. та Skakovska, S. S. та Trusik, M. Y. та Ostapchuk, M. Y. (2024) СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ БІЗНЕСУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування (4(108)). с. 288-297.

[img] Text
Ve10826.pdf

Download(240kB)
Посилання: https://doi.org/10.31713/ve4202426

Анотація

В статті розглядається, як спричинені війною зміни вплинули на формування стратегій розвитку бізнесу. Запропоновано методи та підходи адаптовані до побудови аналізу загального стану економіки країни, показників, що відображають ці зміни. Висвітлено, що в період воєнного стану економіка нашої країни зазнала негативних впливів: релокація бізнесу та масова міграція трудових ресурсів, руйнування на територіях. В такому контексті звичайно постраждав весь бізнес-простір. Нині актуальним є моніторинг власних економічних ризиків, а також постійний аналіз усіх ресурсів підприємства з метою звести нанівець існуючі загрози та виклики сьогодення.

Title in English

BUSINESS DEVELOPMENT STRATEGIES IN WARTIME CONDITIONS

English abstract

The article examines how changes caused by the war have influenced the development of business strategies. Methods employed during the adaptation period of entrepreneurial structures were used in the analysis, including economic analysis of key indicators reflecting the overall state of the national economy and metrics characterizing changes in strategic decision-making. It was determined that the wartime economy led to partial business relocation, mass migration of labor resources, and destruction in occupied territories. It was established that small and medium-sized businesses suffered the most, while industrial enterprises demonstrated resilience. The article proposes continuous monitoring and adjustment of strategies toward a direct, active type of concentrated growth for enterprises, business structures, and economic entities operating at high capacity, or adopting crisis-management or stabilization strategies for those that sustained significant or destructive losses of various kinds during the period of martial law. Furthermore, it is recommended to conduct constant monitoring and analysis of both internal and macroeconomic risks, as well as regular evaluation of all enterprise resources. In conclusion, the findings highlight the critical need for adaptive and proactive measures to ensure the survival and growth of businesses during wartime conditions. By implementing tailored strategies and maintaining a focus on resilience, businesses can better navigate the uncertainties of conflict and contribute to the broader economic recovery and stability of the nation. The insights provided in this study serve as a foundation for policymakers and business leaders to develop targeted support systems and innovative solutions that address the unique challenges posed by wartime economies.

Тип елементу : Стаття
Ключові слова: бізнес-стратегія; воєнна економіка; етапи формування; економічний аналіз; зовнішнє середовище; особливості; розвиток; воєнний стан; business strategy; war economy; stages of formation; economic analysis; external environment; features; development; martial law
УДК: 336
Бібліографічний опис: Скаковська С. С. Стратегії розвитку бізнесу в умовах воєнного стану / С. С. Скаковська, М. Ю. Трусік, М. Ю. Остапчук // Вісник НУВГП. Економічні науки : зб. наук. праць. – Рівне : НУВГП, 2024. – Вип. 4(108). – С. 288-297.
Тематики: Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2024 > Вісник 4
Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2024
Видання університету
Користувач, що депонує: С. В. Бойчук
Дата внесення: 06 Жов 2025 17:32
Останні зміни: 06 Жов 2025 17:32
URI: http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/33477
Перегляд елементу Перегляд елементу

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року