Супрунюк, В. В. та Фурсович, М. О. та Зятюк, Ю. Ю. та Павлюк, А. П. (2024) ВИЗНАЧЕННЯ ФАКТИЧНОГО МОДУЛЯ ПРУЖНОСТІ ІСНУЮЧОГО ДОРОЖНЬОГО ОДЯГУ. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування (3(107)). с. 261-268.
![]() |
Text
Vt3202426.pdf Download(410kB) |
Анотація
Наведено результати польових досліджень модуля пружності існуючого дорожнього одягу штамповим методом за допомогою випробувального приладу для визначення несучої здатності 35- T0116/C “CONTROLS”. Наведений графік визначення значення модуля пружності в межах 5-ти кілометрової ділянки.
Title in English
DETERMINATION OF THE ACTUAL MODULUS OF ELASTICITY OF THE EXISTING ROAD CLOTHING
English abstract
The need for capital repair of the road surface can very often be noticed visually, namely: the presence of deep pits, potholes, longitudinal and transverse cracks, rutting, etc. In addition, the physical and mechanical characteristics of the road surface, in particular the modulus of elasticity, must meet the requirements of SOU 45.2-00018112-042:2009. But to calculate the reinforcement of the road surface, it is necessary to have its actual characteristics, in particular the deformation modulus E. For this, it is necessary to take samples (cores) and conduct research in laboratory conditions, which takes a lot of time. Speeding up the determination of the deformation modulus of the road wear test with a stamp. The paper presents the results of field studies of the modulus of elasticity of existing road clothing using the stamp method using the 35-T0116/C “CONTROLS” load-bearing capacity testing device. As a result of instrumental research using the stamp method, it was established that in addition to visible visual damage to the coating, its mechanical characteristics are also insufficient, namely the modulus of elasticity of the structure of the existing road surface of the H-25 road Horodуshche – Rivne – Starokostіantуniv km 95+000 – km 100+000, which is Eosn=142 MPa, and according to the existing standards of VBN V.2.3-218-186-2004, the minimum necessary modulus of elasticity of road clothing for this street should be at least 150 MPa. Since this highway is intensively loaded with heavy vehicles (logging trucks, trucks from the stone quarry, tourist buses), the construction of road clothing needs strengthening. The schedule for determining the value of the modulus of elasticity within a 5-kilometer section (PC 95+00 – PC 100+00) at 23 points is given, from which the most problematic areas that need strengthening are determined. The stamp test method has shown its effectiveness for fast, convenient and economical, compared to the selection of cores, determination of the modulus of elasticity of road clothing on any section of the road.
Тип елементу : | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | навантаження; модуль пружності; стиск; деформація; load; modulus of elasticity; compression; deformation |
УДК: | 625.7/.8:624.044:624.04 |
Бібліографічний опис: | Визначення фактичного модуля пружності існуючого дорожнього одягу / В. В. Супрунюк, М. О. Фурсович, Ю. Ю. Зятюк [та ін.] // Вісник НУВГП. Технічні науки : зб. наук. праць. - Рівне : НУВГП, 2024. - Вип. 3(107). - С. 261-268. |
Тематики: | Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Технічні науки" > 2024 > Вісник 3 Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Технічні науки" > 2024 Видання університету |
Користувач, що депонує: | С. Й. Гипчинська |
Дата внесення: | 25 Бер 2025 10:59 |
Останні зміни: | 25 Бер 2025 10:59 |
URI: | http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/33652 |
![]() |
Перегляд елементу |
Завантажень
Завантажень за місяць протягом останнього року