Щербакова, А. С. (2025) ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ ОСВІТНІ ТЕХНОЛОГІЇ У СФЕРІ МЕНЕДЖМЕНТУ: СТАН, ПРОБЛЕМИ, НАПРЯМИ РОЗВИТКУ. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування (2(110)). с. 310-328.
|
Text
Ve11026.pdf Download(351kB) |
Анотація
Статтю присвячено аналізу сучасного стану, проблем та перспектив впровадження інтелектуальних освітніх технологій (ІОТ) у сфері підготовки фахівців з менеджменту. Розглянуто ключові інструменти ІОТ, зокрема адаптивні системи навчання, аналітику навчальних даних, інтелектуальні тьютори та симуляційні середовища, а також окреслено їхній потенціал у трансформації освітніх практик. Запропоновано авторське бачення поняття «інтелектуальні освітні технології у сфері менеджменту». На основі критичного аналізу вітчизняних та міжнародних досліджень виокремлено основні бар’єри впровадження ІОТ, серед яких – концептуальна фрагментарність, цифрова нерівність, недостатня підготовленість викладачів та етичні ризики. Особливу увагу приділено парадигмі AI-empowered learning, яка сприяє розвитку критичного мислення, самостійності та аналітичної автономії студентів – ключових компетентностей сучасного управлінця. Стаття пропонує стратегічні напрями розвитку ІОТ у менеджмент-освіті, що передбачають створення комплексних цифрових екосистем, індивідуалізованих освітніх траєкторій, етичної інфраструктури та нових форматів співпраці людини й штучного інтелекту в освітньому процесі.
Title in English
INTELLIGENT EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN MANAGEMENT: CURRENT STATE, CHALLENGES, AND DEVELOPMENT PROSPECTS
English abstract
The article presents a comprehensive study of the implementation of intelligent educational technologies (IET) in the training of management professionals. It emphasizes the transformative potential of IET in shaping an educational environment that meets the demands of the digital age and the specificity of managerial competencies. IET is conceptualized as an integration of digital tools, pedagogical models, and artificial intelligence technologies aimed at supporting personalized, adaptive, and data-informed learning processes. The author proposes an original definition of “intelligent educational technologies in the field of management”, highlighting their role in fostering critical thinking, decision-making skills, and managerial autonomy. The study synthesizes key IET components: adaptive learning systems, learning analytics, intelligent tutoring systems, simulation-based environments, and foundational paradigms of AI in Education (AI-directed, AI- supported, AI-empowered). It also incorporates methodological models such as TPACK, connectivism, and computer-supported collaborative learning (CSCL). The article analyzes the current state of IET usage in Ukrainian and international higher education institutions and identifies systemic barriers to implementation: conceptual fragmentation, digital inequality, insufficient digital literacy among educators, ethical risks, and regulatory ambiguity. Based on this analysis, the paper outlines strategic directions for IET development in managerial education, including the transition from isolated digital tools to integrated educational ecosystems, the promotion of co- constructive learning approaches, and the development of personalized learning trajectories supported by ethical frameworks. Ultimately, IET can evolve from auxiliary tools into the architectural foundation of a new model of management education – one that is flexible, value-driven, analytically enhanced, and capable of preparing professionals for action under uncertainty and continuous change.
| Тип елементу : | Стаття |
|---|---|
| Ключові слова: | інтелектуальні освітні технології; ІОТ; штучний інтелект (ШІ); управлінська освіта; адаптивне навчання; менеджмент; індивідуалізація навчання; інновації; інформаційно-комунікаційні технології; ІКТ; AI-empowered learning; управлінські компетентності; цифрові компетентності; intelligent educational technologies; IET; artificial intelligence (АІ); management education; adaptive learning; management; personalized learning; innovation; information and communication technologies; ICT; AI- empowered learning; managerial competencies; digital competencies |
| УДК: | 004.8:378:005.963 |
| Бібліографічний опис: | Щербакова А. С. Інтелектуальні освітні технології у сфері менеджменту: стан, проблеми, напрями розвитку / А. С. Щербакова // Вісник НУВГП. Економічні науки : зб. наук. праць. - Рівне : НУВГП, 2025. - Вип. 2(110). - С. 310-328. |
| Тематики: | Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2025 > Вісник 2 Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2025 Видання університету |
| Користувач, що депонує: | С. Й. Гипчинська |
| Дата внесення: | 20 Жов 2025 13:46 |
| Останні зміни: | 20 Жов 2025 13:46 |
| URI: | http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/34224 |
![]() |
Перегляд елементу |
Завантажень
Завантажень за місяць протягом останнього року


Статистика завантажень
Статистика завантажень