ВИБІР РАЦІОНАЛЬНОЇ КОНСТРУКЦІЇ РИГЕЛЯ НАДЗЕМНОГО ПІШОХІДНОГО ПЕРЕХОДУ

Downloads

Downloads per month over past year

Супрунюк, В. В. and Романюк, В. В. and Фурсович, М. О. and Зятюк, Ю. Ю. and Безнюк, Л. І. (2022) ВИБІР РАЦІОНАЛЬНОЇ КОНСТРУКЦІЇ РИГЕЛЯ НАДЗЕМНОГО ПІШОХІДНОГО ПЕРЕХОДУ. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування (2(98)). pp. 59-70.

[img] Text
Vt986 (1).pdf

Download(407kB)

Abstract

Виконано дослідження необхідності застосування надземних переходів у профілі автомобільних доріг. Розглянуто конструюван- ня надземного пішохідного переходу та різні конструктивні варіан- ти поперечного перерізу його прольотної частини залежно від роз- мірів, механічних характеристик сталі та конструктивних особли- востей. Отримано дані про область застосування сталевих елемен- тів різного поперечного перерізу та з різними механічними харак- теристиками.

Title in English

CHOICE OF RATIONAL STRUCTURE OF RIGEL OF OVERGROUND PEDESTRIAN CROSSING

English abstract

A study of the need to use overground pedestrian crossing in the profile of roads depending on traffic intensity, traffic speed and road capacity was done. The construction of an overground pedestrian crossing depending on its overall dimensions, mechanical characteristics of steel, design features and various design options of the cross section of its main beam is considered, namely from corners with different shelves, forming a T-section, from bent-welded profile, channel, rolled I-beam, welded I-beam and perforated I-beam. Methods for calculating the strength and deformability of span elements under the action of external constant and temporary loads at the limit state of the first and second groups are studied. Based on the determined cross-sections of the main beam, the steel costs are calculated for each of the options with the determination of the most economical depending on the span. Data on the expenses of steel of different strength for perforated I-beam with the same span and load was received and the limits of the effectiveness of this measure was found out. It is proved that the use of design features, namely the construction lift in the middle of the span, gives a positive effect. According to the results of research, it is concluded that the use of overground pedestrian crossing in the busiest points of streets and roads allows you to: increase the capacity of roads by increasing the speed of traffic; reduce the possibility of injuring pedestrians by breeding vehicles and pedestrians in space; to improve the connection of objects of the city territory, separated by a road; reduce pollution of urban areas. In addition, the rational design of the elements of the overground pedestrian crossing, namely the span, can reduce its weight by 19–67% depending on the accepted cross section and 12– 17% from the use of perforated profile compared to the original rolled I-beam.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: балка; опора; елемент; перфорація; напруження; деформація; несуча здатність; beam; support; element; perforation; stress; deformation; bearing capacity
УДК: 624.014:625.712.33
Бібліографічний опис: Вибір раціональної конструкції ригеля надземного пішохідного переходу / В. В. Супрунюк, В. В. Романюк, М. О. Фурсович [та ін.] // Вісник НУВГП. Технічні науки : зб. наук. праць. - Рівне : НУВГП, 2023. - Вип. 2(98). - С. 59-70.
Subjects: Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Технічні науки" > 2022 > Вісник 2
Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Технічні науки" > 2022
Видання університету
Depositing User: С. Й. Гипчинська
Date Deposited: 28 Aug 2023 10:20
Last Modified: 28 Aug 2023 10:20
URI: http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/26635

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year