Дзюрах, Ю. М. and Іванович, Ю. Р. (2024) РОЛЬ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ У СТИМУЛЮВАННІ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування (1(105)). pp. 69-81.
Text
Ve1057.pdf Download(284kB) |
Abstract
Стаття досліджує роль організаційної культури у стимулюванні інноваційної діяльності організації. Насамперед у статті аналізується вплив культурних аспектів на мотивацію працівників, створення сприятливого середовища для творчості та готовності до прийняття ризику, що є ключовими чинниками успішної інноваційної діяльності. Зосереджуючись на концепціях та теоріях, що стосуються взаємозв’язку між організаційною культурою та інноваціями, стаття пропонує глибше розуміння цієї взаємодії. Висвітлюється роль лідерства та його вплив на культурні аспекти організації через відношення, поведінку та управлінські рішення. Розглядається важливість колективного зусилля та відповідальності всіх рівнів менеджменту у впровадженні організаційної культури організації. Зазначається, що ефективне впровадження культури вимагає активної участі керівництва на всіх рівнях, HR-відділу та команди керівників з розвитку культури. Вагома роль у формуванні сприятливої інноваційної культури відводиться відділу досліджень і розробок (R&D). У статті наводяться результати наукових досліджень, які ілюструють важливість розвитку певних аспектів культури для стимулювання інноваційної активності. Акцентується увага на ключових аспектах цифрової трансформації, таких як використання передових технологій, змін в комунікаційних процесах та організаційній структурі, які впливають на культурні цінності та підходи в організації, а також на інноваційну активність.
Title in English
ROLE OF ORGANIZATIONAL CULTURE IN PROMOTING THE INNOVATIVE ACTIVITIES OF THE ORGANIZATION
English abstract
Organizational culture and innovative activities of the enterprise are closely interconnected, since the culture of the organization determines its ability to innovate. The article examines the role of organizational culture in stimulating the innovative activity of the enterprise. First of all, the article analyzes the influence of cultural aspects on the motivation of employees, creation of a favorable environment for creativity and willingness to take risks, which are key factors of successful innovative activity. Focusing on concepts and theories related to the relationship between organizational culture and innovation, the article offers a deeper understanding of this interaction. The role of leadership and its impact on cultural aspects of an organization through attitudes, behaviors and management decisions are highlighted. The importance of collective effort and responsibility of all levels of management in implementing organizational culture at the enterprise is considered. It is noted that the effective implementation of culture requires the active participation of management at all levels, the HR department and the culture development management team. An important role in the formation of a favorable innovative culture is assigned to the department of research and development (R&D). The article presents the results of scientific research that illustrate the importance of the development of certain aspects of culture to stimulate innovative activity. Attention is focused on key aspects of digital transformation, such as the use of advanced technologies, changes in communication processes and organizational structure, which affect cultural values and approaches in the organization, as well as innovative activity. The main conclusion of the article emphasizes the importance of creating a favorable environment in the organization that supports creativity, open exchange of ideas and knowledge, risk-taking and learning from mistakes, as well as flexibility and adaptability in stimulating innovation. The article provides enterprises with valuable insights and recommendations for increasing their innovation potential through the development of organizational culture, which contributes to the creation of a favorable environment for creativity, open exchange of ideas and effective management of the innovation process.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | організаційна культура; корпоративна культура; інновації; інноваційна діяльність; відділ досліджень і розробок; цифровізація; мотивація; organizational culture; corporate culture; innovation; innovative activity; research and development department; digitization; motivation |
УДК: | 65.01:331.1 |
Бібліографічний опис: | Дзюрах Ю. М. Роль організаційної культури у стимулюванні інноваційної діяльності організації / Ю. М. Дзюрах, Ю. Р. Іванович // Вісник НУВГП. Економічні науки : зб. наук. праць. - Рівне : НУВГП, 2024. - Вип. 1(105). - С. 69-81. |
Subjects: | Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2024 > Вісник 1 Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2024 Видання університету |
Depositing User: | С. Й. Гипчинська |
Date Deposited: | 23 Jul 2024 07:44 |
Last Modified: | 23 Jul 2024 07:44 |
URI: | http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/30354 |
Actions (login required)
View Item |
Downloads
Downloads per month over past year