ЛОГІСТИЧНІ ЗАСАДИ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЕНЕРГЕТИЧНОЇ БЕЗПЕКИ КРАЇНИ

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року

Срібна, Е. В. (2018) ЛОГІСТИЧНІ ЗАСАДИ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЕНЕРГЕТИЧНОЇ БЕЗПЕКИ КРАЇНИ. [Автореферати, дисертації] (Неопублікований)

[img]
Перегляд
Text
дисертація_Срібна Є.В.pdf.zax.pdf

Download(8MB) | Перегляд

Анотація

Дисертаційну роботу присвячено вирішенню питань енергетичної безпеки України у контексті обґрунтування логістичних засад як складової державного регулювання. Актуалізація світових енергетичних проблем в глобальному середовищі стимулює науково-пошукові й прикладні дослідження суспільних явищ і процесів, які впливають на збільшення виробництва електроструму та його доступність на прийнятних умовах для споживачів, у той же час це забезпечує підвищені вимоги якості до навколишнього природного та виробничого середовища в сучасній енергетиці. Визначити оптимальне співвідношення між різними видами щодо підвищення енергетичного потенціалу в країні. У першому розділі «Концептуальні засади логістичного забезпечення державного регулювання енергетичної безпеки країни» розкрито сутність енергетичної логістики та основні етапи її розвитку, проаналізовано теоретичні засади енергетичної безпеки як невід’ємного елемента національної безпеки країни. Відзначено, що на даний період національна безпека трактується в чотирьох напрямах: перший підхід чисто політичний, який визначає мінімальний рівень очікуваного економічного благополуччя для соціальних автономних груп, другий – динамічно розвиваюча система у поєднанні інтересів особистості, суспільства та державного регулювання; третій підхід передбачає гарантування національної безпеки як складової колективного національного суверенітету; четвертий підхід визначає безпечні умови життя людини у суспільстві без прояву внутрішніх та зовнішніх загроз. Вказано, що національна безпека з логістичного підходу – це процес нарощення, зберігання матеріальних благ для гарантування безпеки людей та держави у випадку непередбачуваних обставин, тобто це поєднання матеріальних, енергетичних та інформаційних ресурсів, які дозволяють стабільно існувати та розвиватись як країні, так і окремому громадянину. Відзначено основні групи макроекономічних показників національної безпеки, з яких пріоритетними є рівень і якість життя в країні та показники економічного зростання. Виявлено, що енергетична безпека визначається домінуючим елементом економічного управління країни, а саме можливістю отримання прибутків або системою контролю та планування. В період глобалізації пріоритет національної безпеки перекладається на економічний, політичний, ресурсний та енергетичний потенціал. Встановлено, що домінантною складовою енергетичної безпеки виступає технологічний чинник, який визначає інноваційна політика державного регулювання. Тому сформовано піраміду енергетичної безпеки як взаємопов’язаний комплекс елементів: ресурсного потенціалу, рівня технологічного розвитку, системи забезпечення (тобто логістичного комплексу передачі та розподілу матеріальних благ або цінностей) та державного управління щодо соціально-економічного розвитку країни. Доведено, що державне регулювання енергетичної безпеки країни – це є формування належних умов щодо виробництва, постачання, транспортування, зберігання, передачі та споживання енергії. Відзначено, що у законодавчому полі окремі громадяни чи домогосподарства не є суб’єктами енергетичної безпеки, а виступають лише в якості споживача, що визначає лише кількість спожитої електроенергії. Тому підняття тарифів на електроенергію – це найпростіший дієвий механізм у структурі державного регулювання, що несе односторонній характер. З інституційного підходу державне регулювання енергетичної безпеки України є досить малоефективним та реально проявляється в зміні назв відповідних інституцій, яке сформувало організаційну структуру суб’єктів та об’єктів забезпечення енергетичної безпеки. Проте ця структура орієнтована на вузьковідомчі та галузеві інтереси, здійснює подолання наслідків негативних явищ в енергетиці і призводить до розподілу бюджетних коштів на користь окремих секторів енергетики без врахування комплексного підходу, що практично виливається в розвиток корупційних зловживань. Досліджено розвиток логістики в сучасних ринкових умовах і вказано, що логістика – це одна із форм господарської діяльності, яка здійснює перехід енергії в інший стан за рахунок інформаційного наповнення. Тому на сучасному етапі формується світовий енерго-інформаційний комплекс логістики. Відзначено, що пріоритетом енергетичної логістики є інтегрована функція управління насамперед енергетичними потоками, яка забезпечує поставку енергетичних ресурсів для отримання максимальної кількості електроенергії. Відзначені основні принципи сучасної енергетичної логістики, які зводяться до певних груп, а саме: управлінська, інформаційна, економічна та фінансова групи забезпечення. Саме інформаційна група логістичного комплексу висуває наступні стратегічні цілі енергетичної логістики: електрика без дротів; енергетика без пального; енергія без грошей. У другому розділі «Аналіз енергетичних складових та їх логістичний зміст у забезпеченні державного регулювання національної безпеки» подано характеристику складових енергетичної безпеки та розкрито їх логістичний зміст. Перш за все прослідковано нарощення генеруючих потужностей енергетики та виробництво електроенергії в Україні, що дало можливість виокремити два періоди в розвитку енергетики – до 1950-х рр. та після 1950-х рр. Якщо до 1950-х рр. енергетика фактично формувала свій потенціал, то з 1950-х рр. цей потенціал був виробничо відпрацьований. Завдяки плановій системі розвитку енергетики в Україні було сформовано сучасну повноцінну базу енергетики, яка представлена усіма типами електростанцій. З 1991 р. розпочався власний етап національної розбудови української енергетики. Проаналізовано динаміку виробництва електроенергії усіма типами електрогенерації в Україні впродовж 1991─2017 рр., на основі чого виявлено тенденції, які вказали на домінуючу роль в енергобезпеці атомних станцій на фоні падіння виробництва електроенергії тепловими та гідроелектростанціями. Особливу увагу приділено аналізу виробництва електроенергії альтернативними джерелами енергії. Відзначено значний вклад державного регулювання в цьому напрямку, що забезпечило активний її розвиток та впровадження. Проведено аналіз ресурсного забезпечення вітчизняної енергетики по енергетичних ресурсах, насамперед паливному вугіллі. Відзначено проблему втрати обсягу видобування вугілля паливної групи. Така ситуація склалася у зв’язку з приватизаційними процесами вугільної галузі та розгортанням політично-військового конфлікту в Україні. Відзначено нестабільну роботу українських гідроелектростанцій у зв’язку із зменшенням природного гідрогеологічного потенціалу річок Дніпро та Дністер. Цей фактор відображає загальну проблему зменшення запасів прісної води, відповідно носить невідновлювальний характер. Крім того, був вказаний економічний підхід щодо обрахунку енергетичної безпеки в Україні за Методикою розрахунку рівня економічної безпеки України. Відзначено переваги та недоліки поданої методики. Охарактеризовано енергетичний принцип логістичного забезпечення паливними ресурсами енергетики країн ЄС «4 на 30%» та доводиться його непридатність в українських реаліях щодо імпорту електроструму. Визначено зростаючу частку втрат при транспортуванні та розподілі електроенергії в Україні, що вказує на низьку енергоефективність економіки. Відзначено основний чинник стагнації української енергетики – падіння обсягу інвестування в енергетику. При цьому визначені утримуючі фактори щодо надходження іноземного капіталу в енергетику (інфляція, корупція, політична нестабільність, недосконалість та складність оподаткування). Виведено закономірність енергетичної безпеки України, що відзначається видобутком внутрішніх запасів паливних ресурсів та продуктивністю української економіки, що гарантує стабілізацію внутрішніх цін. Проаналізовано розвиток енергетичної логістики в Україні та вказані його основні етапи. Завдяки інформаційній складовій енергетичної логістики українська енергетика в ході реформування зберегла свій потенціал та забезпечила надійність і стійкість роботи всієї Об’єднаної Енергетичної Системи України. Подальший розвиток енергетичної логістики в інформаційному напрямі стосується впровадження технологій Smart Grid. Здобутком вітчизняної енергетичної логістики став Бурштинський остів, що дозволяє імпортувати електрострум в Європу і працювати в паралельному режимі з Європейською енергетичною системою ENTSO-E. На даний період перспективою розвитку енергетичної логістики є розробка та впровадження міжнародного проекту «Енергетичний міст». В енергетичній логістиці сформовано нові схеми та логістичні ланцюги у зв’язку з імпортом вугілля. Відзначено їх неефективність та корумпованість. У третьому розділі «Розвиток енергетичної логістики як інструменту державного регулювання енергетичного самозабезпечення країни» здійснено оцінку законодавчих актів енергетики та енергетичної безпеки України. Відзначено неефективність проведених приватизаційних процесів в енергетиці, які спровокували нарощення кризових тенденцій енергетики та загострення неплатежів. З метою подолання цих негативних явищ стало рішення щодо формування оптового енергоринку. При цьому відбулася переорієнтація з енергоефективності на підвищення рівня електроенергії. Дана ситуація ускладнилася ще й втратою ОЕС України енергетичних системи АР Крим та Донбасу. Вирішення нагальних проблем енергетики призвело до вимушеного обговорення проекту Закону «Про державну політику з енергетичної безпеки». Відповідно в дисертаційному дослідженні запропоновано ряд комплексних змін у законопроект щодо узаконення енергетичної логістики та окремих її аспектів. Окреслені основні завдання щодо розвитку вітчизняної енергетичної логістики: декарбонізація енергетики, технологічний відхід від двигунів внутрішнього згорання на беземісійні та електричні двигуни, максимальна диверсифікація природних енергетичних ресурсів, формування цінової тарифної складової з метою виведення енергетики в автоматизований режим її функціонування, створення конкурентних ринків вугілля, ядерного палива, електроенергії та повноцінне інфраструктурне їх наповнення. Охарактеризовані логістичні поставки паливного вугілля в теплову генерацію та уранового палива в атомну генерацію України. Визначено успішну реалізацію логістичних схем щодо впровадження та розбудови вітрової та сонячної генерації. Пояснено енергетичну безпеку країни стосовно рівня її економічного розвитку. Проведено прогнозування розвитку енергетичної безпеки України і визначено сценарії подальшого нарощення енергетичної безпеки.

Title in English

Logistical bases of state regulation of the energy security in country

English abstract

The PhD thesis considers energy security issues in the context of energy logistics reasoning as an integral part of state regulation. Actualization of world energy problems in the global environment stimulates theoretical scientific researches and applied researches of social phenomena and processes, increasing the production of electricity and its availability to consumers under acceptable conditions; at the same time, this provides increased quality requirements to the natural and industrial environment in modern energy sector. Thus, the thesis aim is to determine the optimal correlation between different types of energy logistics increasing therefore the country's energy potential. In the first chapter « Conceptual bases of logistic provision of state regulation of energy security of the country » the essence of energy logistics and its main stages of development are disclosed, the theoretical principles of energy security as an integral element of the state’s national security are analyzed. It is declared that nowadays national security is treated in accordance with four approaches, the first approach is political and defines the minimum level of expected economic well-being for social autonomous groups; the second approach is a dynamically developing system that covers interests of the individual, society and state regulation; the third approach involves ensuring of the national security as a component of collective national sovereignty; the fourth approach defines the safe living conditions of a person in a society without manifestation of internal and external threats. It is specified that national security according to the logistic approach is a process of accumulating, storing material goods to ensure the safety of people and the state in unforeseen circumstances, therefore it is a combination of material, energy and information resources that allow the sustainable development of the country, as well as a single citizen. The main groups of macroeconomic indicators of national security are highlighted, among them the level and quality of life in the country and the indicators of economic growth are the priorities. It is proved that energy security is determined by the dominant element of the country's economic governance, namely the ability to generate profits or the control and planning system. In the globalization age, the priority of national security is transferred into economic, political, resource and energy potential. It was found out that the technological component of the innovation policy of state regulation is the dominant component of energy security. Therefore, the pyramid of energy security has been formed as an interconnected set of elements: resource potential, level of technological development, system of provision (ie, the logistics complex for transfer and distribution of material goods or values), and state administration regarding the socio-economic development of the country. It is proved that state regulation of energy security of the country is the formation of proper conditions for the production, supply, transportation, storage, transmission and consumption of energy. It is stated that in the legislative field, individual citizens or households are not the subjects for energy security, and act only as consumers, and this determines only the amount of consumed electricity. Therefore, raising tariffs for electricity is the simplest and most effective, but one-sided, mechanism in the structure of state regulation. From the institutional point of view, the state regulation of Ukraine's energy security is ineffective and usually is manifested in changing of the relevant institutions names, which formed the organizational structure of the subjects and objects of ensuring energy security. However, this structure is focused on industry interests, implementation of policy to overcome the effects of negative energy phenomena and this leads to the distribution of budget funds in favor of individual energy sectors, without taking into account the integrated approach, that’s why it is observed the development of corruption abuses. The development of logistics in the current market conditions is studied and it is indicated that logistics is one of the forms of economic activity that transfers energy to another state by the information content. Therefore, at the present stage, the world's energy-information complex of logistics is being formed. It is acknowledged that the priority of energy logistics is the integrated management of energy flows, which ensures the supply of energy resources to obtain the maximum amount of electricity. The main principles of modern energy logistics, which are referred to certain groups, namely: managerial, informational, economic and financial support groups, are analyzed. It is the information group of the logistics complex proposes the following strategic objectives of energy logistics: electricity without wires; energy without fuel; energy without money. The second chapter «Analysis of power components and their value in the logistic national security» presents the analysis of the energy security components and their logistic value. First of all, the increase of power generating capacity and electricity production in Ukraine has been studied, thus, it allows to define two periods in energy development - until the 1950s and after the 1950s. Until the 1950s, energy in fact generated its potential, then from the 1950s this potential was industrially implemented. Due to the planned energy development system, a modern fully-fledged energy base was formed in Ukraine, which is represented by all types of power plants. Since 1991, its own stage of national development of Ukrainian energy has been started. The dynamics of electric power production by all types of electric power generation in Ukraine during 1991-2017 was analyzed; the study results made it possible to identify the trends which indicated the dominant role in the energy security of nuclear power plants in the context of the decline of electricity generation by thermal and hydroelectric power plants. Particular attention is paid to the analysis of electricity production by alternative energy sources. Significant contribution of state regulation in this direction was observed, which ensured its active development and implementation. An analysis of the resource supply of the domestic power engineering by energy resources, first of all, fuel coal, was made. The problem of coal mining of a fuel group reducing has been stated. This situation was caused by the privatization processes of the coal industry and the expansion of the political-military conflict in Ukraine. The unstable work of Ukrainian hydroelectric power plants due to the decrease of the natural hydrogeological potential of the Dnipro and Dniester rivers was mentioned. This factor reflects the general problem of fresh water reduce, respectively, it is non-renewable process. In addition, the economic approach to the calculation of energy security in Ukraine according to the Methodology for calculating the level of economic security of Ukraine was specified. The advantages and disadvantages of this methodology are analyzed. The energy principle of logistic supply of fuel resources of energy in the EU countries "4 by 30%" was enlighten and its unsuitability in Ukrainian realities for import of electricity was proved. The growing share of losses in transportation and distribution of electricity in Ukraine is determined, which indicates the low energy efficiency of the economy. The main factor of the stagnation of the Ukrainian energy sector – reducing of energy investments – is defined. Barriers for foreign investments in energy (inflation, corruption, political instability, imperfection and complexity of taxation) are characterized. A legitimacy of Ukraine’s energy security is outlined; this process is characterized by the extraction of domestic reserves of fuel resources and productivity of the Ukrainian economy, which guarantees the stabilization of prices. The development of energy logistics in Ukraine and its main stages are analyzed. Due to the information component of energy logistics, the Ukrainian energy sector during the reformation process has kept its potential and ensured the reliability and sustainability of the entire United Energy System of Ukraine. The further development of energy logistics in the information direction covers the introduction of Smart Grid technologies. The achievement of domestic energy logistics was the Burshtyn island, which allows importing electric currents into Europe and working in parallel European energy system ENTSO-E. Nowadays, the prospects for energy logistics development are the development and implementation of the international project «Energy Bridge». In the energy logistics, new schemes and logistics chains have been formed regarding the import of coal. Their ineffectiveness and corruptions are stated. The third chapter «Economic forecasting of the energy system of logistics development in energy self-sufficiency» presents the results of the laws in energy industry and energy security of Ukraine evaluation. The ineffectiveness of privatization processes in the energy sector, which triggered the accumulation of energy crisis tendencies and aggravation of non-payments, was identified. Formation of a wholesale energy market was a solution in order to overcome these negative phenomena. At the same time there was a reorientation from energy efficiency to increase the level of electricity. This situation was complicated by the loss of the Ukrainian Energy System of Ukraine's power systems in the Autonomous Republic of Crimea and Donbas. Challenges in the energy sector caused the deliberate discussion of the draft law «On State Energy Security Policy». In the PhD thesis therefore a series of complex amendments to the law on energy logistics and its aspects was proposed. The main tasks for the development of domestic energy logistics are outlined: energy decarburization, technological transfer from internal combustion engines to emission-free and electric motors, maximum diversification of natural energy resources, formation of a price tariff component for the purpose of energy output in the automated mode of its functioning, creation of competitive markets for coal, nuclear fuel, electricity and complex infrastructure grounding. The logistic supply of fuel coal to thermal generation and uranium fuel in the atomic generation of Ukraine are characterized. The successful implementation of logistic approaches for the implementation and development of wind and solar generation is determined. The energy security of the country as the integral component of its economic development is studied. The prospects for the development of Ukraine's energy security are defined and scenarios of further increase of energy security are determined.

Тип елементу : Автореферати, дисертації
Ключові слова: енергетична безпека, національна безпека, економічна безпека, державне регулювання енергетичної безпеки, енергетична логістика, логістичне поле, логістичні ланцюги електроенергії, альтернативна енергетика, energy security, national security, economic security, state regulation of energy security, energy logistics, logistics field, electricity generation, logistic chains of electricity, energy efficiency, alternative energy
УДК: 65.012.34:620.9:351/354 (043.3)
Авторський знак: С 75
Бібліографічний опис: Срібна Є. В. Логістичні засади державного регулювання енергетичної безпеки країни : дис. ...канд. економ. наук : 08.00.03 / Срібна Євгенія Вікторівна. - Захист 17.04.19. - Рівне, 2018. - 320 с.
Тематики: Дисертація
Користувач, що депонує: С. В. Бойчук
Дата внесення: 05 Квіт 2019 10:29
Останні зміни: 05 Квіт 2019 10:29
URI: http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/14532
Перегляд елементу Перегляд елементу

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року