Психолінгвістичні особливості контекстуальної реалізації концепту «MACHT» у мовно-культурному просторі німців

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року

Скляренко, О. та Акімова, А. О. та Свириденко, О. та Skliarenko, O. та Akimova, А. О. та Svyrydenko, O. (2019) Психолінгвістичні особливості контекстуальної реалізації концепту «MACHT» у мовно-культурному просторі німців. Psycholinguistics. Психолінгвістика. Психолингвистика (26(2)). с. 321-340.

[img]
Перегляд
Text
Акімова А.О._Психолінгвістичні особливості контекстуальної реалізації концепту «MACHT» у мовно-культурному просторі німців зах.pdf

Download(527kB) | Перегляд

Анотація

Актуальність дослідження визначила необхідність вивчення особливостей контекстуальної реалізації концепту «MACHT» у мовно-культурному ареалі німців шляхом залучення результатів вільного асоціативного експерименту та контекстуального аналізу паремій та афоризмів, що дасть нам можливість виявити ціннісні настанови та пріоритети жителів ФРН. Метою статті є виявлення психолінгвістичних особливостей концепту «MACHT» у мовно-культурному просторі німців на основі зіставлення результатів контекстуального аналізу паремій та афоризмів і вільного асоціативного експерименту. Опис мовного матеріалу зумовив застосування таких методів дослідження: метод семантико-когнітивного моделювання концептів дозволив визначити макромоделі та описання фреймової моделі організації концепту «MACHT», яка полягає у ланцюжці концепту «MACHT», макрофрейму «MACHT UND GESELLSCHAFT» та субфреймів «MACHT UND DAS POLITISCHE», «MACHT UND DAS SOZIALE» «MACHT UND DAS HÄUSLICHE». Для вивчення психолінгвістичних особливостей контекстуальної реалізації концепту нами було використано методику вільного асоціативного експерименту.

Title in English

Psycholinguistic Peculiarities of Contextual Realisation of Concept «MACHT» in Linguistic and Cultural Space of German’s

English abstract

Research actuality has determined the necessity to study the peculiarities of contextual realization of the concept «MACHT» in German communicative and cultural area by means of using the results of free associative experiment and contextual analysis of proverbs and aphorisms that made it possible to find out value preferences and priorities of Germans. The purpose of the article is to identify psycholinguistic peculiarities of the concept «MACHT» in German communicative and cultural area by comparing the results of contextual analyses of proverbs and aphorisms based on the results of free associative experiment. To describe the results of linguistic material we used such methods as semantic cognitive concept modeling which allowed us to identify macro models and describe the frame model of the concept «MACHT» organization which we present as a chainorganized structure: the concept «MACHT», macro frame «MACHT UND GESELLSCHAFT» and subframes «MACHT UND DAS POLITISCHE», «MACHT UND DAS SOZIALE» «MACHT UND DAS HÄUSLICHE». To find out the psycholinguistic peculiarities of conceptual realization we have used the methodology of free associative experiment. The findings of the conducted analysis reveal that the concept «MACHT» is manifested in German communicative and cultural area as the subframes «MACHT UND DAS POLITISCHE», «MACHT UND DAS SOZIALE» «MACHT UND DAS HÄUSLICHE», where a typical representative of power is characterized by valuable possibilities to direct other, have respect, prosperity and some social characteristics, such as: medical insurance, social help in case of unemployment, possibility to implement himself/herself into society while having the refuges status or being a single parent, have the right to have holidays and free time, the right for sexual preferences. Valuable marker is very important here as it forms axiological personality marker of self-esteem and reflects in reaction of free associative experiment in nominations and markers of private properties, authority and keeping one’s own face in front of society and lifestyle.

Тип елементу : Стаття
Ключові слова: lexeme, semantic, concept, power, German language culture, subframe, contextual realization, free associative experiment, лексема, семантика, концепт, влада, німецькомовна лінгвокультура, субфрейм, контекстуальна реалізація, вільний асоціативний експеримент
УДК: 81’23:81-139 [811.112.2]
Бібліографічний опис: Скляренко О. Б. Психолінгвістичні особливості контекстуальної реалізації концепту «MACHT» у мовно-культурному просторі німців / О. Б. Скляренко, А. О. Акімова, О. М. Свириденко // Psycholinguistics. Психолінгвістика. Психолингвистика : зб. наук. праць. Серія : Психологія. - Переяслав-Хмельницький : ФОП Домбровська Я. М., 2019. - Вип. 26(2). - С. 321-340. - (Web of Science Core Collection (ESCI). https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-26-2-321-340.
Тематики: За напрямами > Усі спеціальності
Користувач, що депонує: С. Й. Гипчинська
Дата внесення: 06 Груд 2019 12:02
Останні зміни: 06 Груд 2019 12:02
URI: http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/16618
Перегляд елементу Перегляд елементу

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року