КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ ПІДХІД ФОРМУВАННЯ ЗАСАД РОЗВИТКУ НАЦІОНАЛЬНОЇ ОСВІТИ

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року

Дун, Чживей та Dong, Zhiwei (2020) КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ ПІДХІД ФОРМУВАННЯ ЗАСАД РОЗВИТКУ НАЦІОНАЛЬНОЇ ОСВІТИ. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування (1(89)). с. 69-81.

[img] Text
Ve897 (1).pdf

Download(313kB)

Анотація

У статті на основі чинного законодавства України досліджено види освіти такі, як формальна, неформальна та інформальна. Проведено характеристику способів організації навчання за визначеними видами. Виокремлено основні проблеми сучасної освітньої політики і запропоновано шляхи забезпечення розвитку освітньої галузі національної економіки. Запропонований концептуальний підхід формування засад розвитку національної освіти. Побудовано підхід до аналізу економічних тенденцій освітньої галузі з урахуванням абсолютних і питомих показників, що дозволить виявити внутрішні і стратегічні проблеми галузі та дасть змогу сформувати конкретні регулюючі заходи стосовно підвищення якості освітніх послуг і модернізації всієї системи освіти.

Title in English

CONCEPTUAL APPROACH TO THE FORMATION OF A NATIONAL EDUCATION DEVELOPMENT BASIS

English abstract

The article deals with the types of education such as formal, nonformal and informal based on the current legislation of Ukraine. Characteristics of ways of organizing training by certain types are given. It is determined that competently based standards characterize the content of education at the school level (State standard of elementary general education 2011, state standard of basic and complete secondary education 2011), vocational (introduction of state standards of vocational education based on competencies ) and higher education (in accordance with the new Law of Ukraine «On Higher Education» 2014). The main problems of the modern educational policy with regard to the evaluation of its results and the inconsistency of the economic mechanism in the education mechanism with the principles of a market economy are highlighted. The ways of ensuring the development of the educational sector of the national economy are proposed: introduction of independent professional certification, reformation of the system of certification and professional development of pedagogical workers; reform of the management system and financial and economic mechanism of functioning of the education system in Ukraine; introduction of an external independent evaluation of the learning outcomes obtained at each educational level, including EIT; development of alternative educational projects; expanding the use of modern technologies in the management of education, organization of the educational process and control of learning outcomes and implementation of automated information systems; development and implementation of pilot projects to develop new mechanisms for managing and organizing educational activities. The conceptual approach of forming the foundations of the development of national education is proposed in three stages: in the framework of theoretical studies we propose to reveal the essence and role of education as an integral part of the functioning of the national economy; to define conceptual bases of national education development; to explore and study the world experience of transformation of educational processes, on the basis of which to distinguish the constituent characteristics adapted to the Ukrainian educational realities. An approach to the analysis of the economic trends of the educational sector, taking into account absolute and specific indicators, will be established, which will identify internal and strategic problems of the industry and will allow to form concrete regulatory measures for improving the quality of educational services and modernization of the entire education system.

Тип елементу : Стаття
Ключові слова: національна економіка, освіта, освітня сфера, освітня політика, освітня реформа, види освіти, способів організації навчання, секторальний аналіз, national economy, education, educational sphere, educational policy, educational reform, types of education, ways of organizing education, sectoral analysis
Бібліографічний опис: Дун Чживей. Концептуальний підхід формування засад розвитку національної освіти / Чживей Дун // Вісник НУВГП. Економічні науки : зб. наук. праць. – Рівне : НУВГП, 2020. – Вип. 1(89). – С. 69-81.
Тематики: Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2020 > Вісник 1
Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2020
Користувач, що депонує: С. В. Бойчук
Дата внесення: 12 Черв 2020 22:21
Останні зміни: 12 Черв 2020 22:21
URI: http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/18258
Перегляд елементу Перегляд елементу

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року