ГЕНДЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ МІГРАЦІЙНИХ НАСТРОЇВ НАСЕЛЕННЯ В КОНТЕКСТІ ТЕОРІЇ ПОКОЛІНЬ

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року

Олійник, Олена Олександрівна та Пожарський, Д. С. та Oliinyk, O. O. та Pozharskyі, D. S. (2020) ГЕНДЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ МІГРАЦІЙНИХ НАСТРОЇВ НАСЕЛЕННЯ В КОНТЕКСТІ ТЕОРІЇ ПОКОЛІНЬ. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування (1(89)). с. 134-143.

[img] Text
Ve8912 (1).pdf

Download(218kB)

Анотація

В статті досліджено міграційні орієнтири жінок і чоловіків покоління X та покоління Z. Виявлено відмінності в самооцінці матеріального стану жінок та чоловіків досліджуваних поколінь. Проаналізовано гендерні особливості щодо можливих причин виїзду за кордон, термінів трудової міграції, очікувані вигоди внаслідок міграції.

Title in English

GENDER PECULIARITIES OF POPULATION MIGRATION MOODS WITH REFERENCE TO THE THEORY OF GENERATIONS

English abstract

The paper studies the migration views and benchmarks of women and men belonging to Generation X and Generation Z. The obtained results reveal differences in financial self-assessment of women and men belonging to the studied generations, which may become the basis for the formation of migratory moods in women and men of different ages. 76% of Generation X women noted that they have sufficient funds to meet basic needs, while for the male audience this indicator is only 10%. The gender difference is clearly reflected in the ability to buy expensive things. Neither male belonging to both generations chose the suggested category. The foremost purpose of traveling abroad for both generations is tourism (more than 50% of respondents). The second reason is work: every second and every fourth Generations X and Z person, respectively, wants to go abroad for employment. Among women, every fourth poll participant belonging to both generations chose this response. For both men and women, the lack of decent work would be an incentive for labour migration. While answering the question «What would you like to gain as a result of migration?», most respondents from both Generation X genders chose getting to know new culture. Financial well-being was the second choice of the respondents. Among the female audience, the third response was «new skills and knowledge». Among men, every tenth respondent wants to master the language, finds self-fulfilment in science, sports or professional engagement, as well as to acquire new skills and knowledge. With regard to the period or length of labour migration, for men, there are more long-term migrants. In this case, every third Generation X and every fourth Generation Z representative would prefer to work abroad permanently. 20% and 32% of Generations X and Z women, respectively, are ready to leave Ukraine and make money abroad for no more than 3 months. Among men, these indicators are 20% of Generation X and 17% of Generation Z representatives.

Тип елементу : Стаття
Ключові слова: міграція, трудова міграція, зайнятість, умови праці, гендер, покоління, migration, labor migration, employment, working conditions, gender, generation
УДК: 314.74
Бібліографічний опис: Олійник О. О. Гендерні особливості міграційних настроїв населення в контексті теорії поколінь / О. О. Олійник, Д. С. Пожарський // Вісник НУВГП. Економічні науки : зб. наук. праць. – Рівне : НУВГП, 2020. – Вип. 1(89). – С. 134-143.
Тематики: Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2020 > Вісник 1
Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2020
Користувач, що депонує: С. В. Бойчук
Дата внесення: 16 Черв 2020 10:09
Останні зміни: 10 Груд 2020 07:40
URI: http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/18273
Перегляд елементу Перегляд елементу

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року