Юрчик, Г. М. (2023) СОЦІАЛЬНЕ ПІДПРИЄМНИЦТВО: ТЕОРЕТИКО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування (4(104)). с. 402-418.
Text
Ve10435.pdf Download(374kB) |
Анотація
У статті узагальнено основні підходи до визначення поняття «соціальне підприємництво». Проаналізовано основні законодавчі аспекти щодо трактування, організаційно-правових форм ведення і регулювання соціального підприємництва в Україні та державах ЄС. Проведено порівняння понять та характеристик традиційного підприємництва, соціально відповідального бізнесу та соціального підприємництва. Узагальнено позитивні та негативні характеристики і наслідки соціального підприємництва. Визначено основні перешкоди для розвитку соціального підприємництва в Україні.
Title in English
SOCIAL ENTREPRENEURSHIP: THEORETICAL AND LEGAL ASPECT
English abstract
In the conditions of growing socio-economic challenges and limited financial resources of the state, the importance of social entrepreneurship as a tool for solving them and creating social benefits is growing. The article summarizes the main approaches to defining the concept of "social entrepreneurship". Two main approaches to defining social entrepreneurship are defined: broad (refers to the relevant sector of business activities and non-profit organizations with a social mission); narrow (does not take into account the social activities of non-profit organizations). The financial basis for the realization of the social mission of the subjects of social entrepreneurship (according to the narrow approach) is the profit obtained from entrepreneurial activity. Achievement of social goals by non-profit organizations is achieved at the expense of charitable contributions and donations. It was investigated that there were legislative initiatives regarding social entrepreneurship in Ukraine. However, there is currently no specific legislative act that would regulate the relevant sector in Ukraine. Legislative regulation of social entrepreneurship in the EU in each state takes place differently, taking into account the «Social Entrepreneurship Initiative» program adopted by the European Commission. The concepts and characteristics of traditional entrepreneurship, socially responsible business and social entrepreneurship are compared. It was determined that social entrepreneurship has a number of positive aspects and consequences, including: creation of social goods and services; ensuring social inclusion of vulnerable population groups; solving social problems; increasing social awareness and activity in communities; reducing the burden on local budgets in relation to solving social problems, etc. A number of obstacles to the development of social entrepreneurship in Ukraine have been identified: lack of legislative regulation and program support; lack of statistical accounting and monitoring of activity results; low level of public awareness of the importance of social entrepreneurship.
Тип елементу : | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | соціальне підприємництво; соціальне підприємство; соціальна місія; соціальна цінність; social entrepreneurship; social enterprise; social mission; social value |
УДК: | 338.246 |
Бібліографічний опис: | Юрчик Г. М. Соціальне підприємництво: теоретико-правовий режим / Г. М. Юрчик // Вісник НУВГП. Економічні науки : зб. наук. праць. - Рівне : НУВГП, 2023. - Вип. 4(104). - С. 402-418. |
Тематики: | Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2023 > Вісник 4 Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2023 Видання університету |
Користувач, що депонує: | С. Й. Гипчинська |
Дата внесення: | 14 Трав 2024 09:41 |
Останні зміни: | 14 Трав 2024 09:41 |
URI: | http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/29982 |
Перегляд елементу |
Завантажень
Завантажень за місяць протягом останнього року