Шведюк, Ю. В. та Бабинець, А. В. та Shvediuk, Yu. V. та Babynets, A. V. (2025) СТРАТЕГІЧНИЙ МАРКЕТИНГ В ОСНОВІ РОЗВИТКУ РЕКРЕАЦІЙНОГО ЛІСОКОРИСТУВАННЯ КАРПАТСЬКОГО РЕГІОНУ. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування (1(109)). с. 208-218.
![]() |
Text
Ve10919.pdf Download(313kB) |
Анотація
Охарактеризовано перспективи розвитку екологічного, сільського та зеленого туризму в Карпатському регіоні. Виконано SWOT-аналіз поточного стану та тенденцій використання туристично-рекреаційного потенціалу Українських Карпат. Запропоновано модель реалізації маркетингової стратегії розвитку туризму та рекреації. Розв’язано задачу багатокритеріальної оптимізації вибору кращої маркетингової стратегії для Карпатського регіону. Обґрунтовано управлінські рішення для розширення рекреаційного лісокористування в регіоні.
Title in English
STRATEGIC MARKETING IN THE BASIS OF THE DEVELOPMENT OF RECREATIONAL FOREST USE IN THE CARPATHIAN REGION
English abstract
Tourism and recreation play an important role in the socio-economic sphere of the Carpathian region. The essence and main directions of tourism and recreation development are described, among which it is worth highlighting the expansion of travel programs, improvement of tourist infrastructure, ecological tourism and development of digital technologies. The prospects for the development of ecological, green and rural tourism in the Carpathian region are studied, their comparative characteristics are carried out, which confirms the expediency of implementing such types of tourism to improve the ecological and socio-economic situation in the region, in particular the creation of new jobs for the local population and improvement of the tourist infrastructure of the area. For the development of tourism and recreation in the Carpathian region, a model for implementing a marketing strategy is proposed and a SWOT analysis of the state and trends in the development of the tourism and recreation sector is conducted. The analytic hierarchy process (AHP) is applied and the problem of multi-criteria optimization is solved. During the research, five criteria (educational, economic, social, scientific, technical) and four alternatives (creation of a special fund for the maintenance of nature conservation sites, creation of an electronic resource with information about nature conservation sites, raising environmental awareness of citizens, basic strategy - development of recreational forest use) were proposed, of which the economic criterion and the alternative of creating a special fund for the maintenance of nature conservation sites were preferred. The implementation of a marketing development strategy for the Carpathian region - the creation of a special fund for the preservation and maintenance of nature conservation sites, that have high scientific and recreational value was recommended.
Тип елементу : | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | стратегічне управління; маркетинг; стратегія; рекреаційне лісокористування; туризм; Карпатський регіон; strategic management; marketing; strategy; recreational forest use; tourism; Carpathian region |
УДК: | 338:502.4 |
Бібліографічний опис: | Шведюк Ю. В. Стратегічний маркетинг в основі розвитку рекреаційного лісокористування карпатського регіону / Ю. В. Шведюк, А. В. Бабинець // Вісник НУВГП. Економічні науки : зб. наук. праць. – Рівне : НУВГП, 2025. – Вип. 1(109). – С. 208-218. |
Тематики: | Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2025 > Вісник 1 Видання університету > Вісник НУВГП > серія "Економічні науки" > 2025 Видання університету |
Користувач, що депонує: | С. В. Бойчук |
Дата внесення: | 01 Жов 2025 12:52 |
Останні зміни: | 01 Жов 2025 12:52 |
URI: | http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/33195 |
![]() |
Перегляд елементу |
Завантажень
Завантажень за місяць протягом останнього року