Метафорична концептуалізація ВІЙНИ у китайськомовному спортивному дискурсі

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року

Воробей, Ольга та Акімова, А. О. та Акімова, Анас. О. та Vorobei, Olha та Akimova, А. О. та Akimova, Anas. O. (2021) Метафорична концептуалізація ВІЙНИ у китайськомовному спортивному дискурсі. Psycholinguistics. Психолінгвістика. Психолингвистика (29(9)). с. 25-45.

[img] Text
Vorobei Olha_Акімова Анас_Metaphorical Conceptualization...zax.pdf

Download(814kB)

Анотація

Мета. Виявити та описати способи вербалізації феномену концептуальної метафори СПОРТ – ВІЙНА у матеріалі спортивних ресурсів ЗМІ, а також визначити особливості її функціонування. Методи. За допомогою лінгвокогнітивного та кількісного аналізів репрезентативної вибірки китайськомовних текстів спортивного дискурсу, домінантним концептом яких був СПОРТ, була визначена наступна система метафоричних моделей: СПОРТ – ВІЙНА, СПОРТ – ТЕАТР, СПОРТ – СІМ’Я, СПОРТ – ЖИТТЄВИЙ ШЛЯХ. Частка спортивної лексики, яка пов’язана з концептуальною метафоризацією загалом, складає 22.0%, в рамках яких найбільший відсоток (17.5%) припадає на метафоричну модель СПОРТ – ВІЙНА. Основним методом емпіричного дослідження метафоричної моделі СПОРТ – ВІЙНА було обрано метод метафоричного моделювання. Увагу акцентовано на визначенні основних моделей концептуальної спортивної метафори, які мають фреймово-слотову структуру, та виявлено мовні засоби їх відтворення. Результати. Вивчено структуро-семантичні властивості спортивної метафори, джерелом експансії якої є поняттєва сфера ВІЙНА. Здійснено структурний аналіз фреймів, в яких спортивні події та їх учасники представлено як воїнів на полі бою, що прагнуть перемоги, які є метафоричним переосмисленням безапеляційної жаги до перемоги. З’ясовано, що метафорична модель СПОРТ – ВІЙНА в китаємовному спортивному дискурсі представлена трьома основними фреймами: «Військові дії», «Результати війни», «Воїни». У межах кожного фрейму виділено основні слоти та описано їх лексичне наповнення. Визначено комунікативні функції метафоричної моделі СПОРТ – ВІЙНА в китаємовному спортивному дискурсі, а також з’ясовано причини її активізаці. Висновки. Фреймово-слотова структура метафоричної моделі СПОРТ – ВІЙНА, представлена в китаємовному медійному дискурсі, відображає стійке бажання та волю до перемоги та абсолютне несприйняття поразки, і свідчить про активізацію використання досліджуваної метафоричної моделі в період зростання глобальної гегемонії Китаю. З’ясовано, що в об’єктивації концептів поняттєвої сфери СПОРТ для відображення перемоги китайських гравців переважають позитивно-оцінні метафори військових дій, її учасників та результатів протистояння, а негативно-оцінні метафори – при поразці супротивників. Не зважаючи на те, що спортивні змагання – це подія мирного характеру, однак такі екстралінгвістичні характеристики як боротьба на межі людської витривалості, емоційне протистояння, максимальна самовідданість заради перемоги – це причини того, що саме у військових термінах переважно окреслюються спортивні події. Відтак, феномен метафоричної концептуалізації ВІЙНИ у китайському спортивному дискурсі є беззаперечним і визначається паралінгвістичними особливостями військових дій та спортивних змагань, які, не зважаючи на візуальну відмінність, мають певну концептуальну схожість.

Title in English

Metaphorical Conceptualization of WAR in Chinese Sports Discourse

English abstract

The purpose of the article is to analyze the verbally expressed phenomenon of the metaphorical model SPORT IS WAR in the Chinese sports media discourse, to describe the ways of its conceptualization and to investigate the peculiarities of its functioning. Methods. Through the linguo-cognitive and quantitative analysis of a representative sample of Chinese texts of sports discourse, the dominant concept of which was SPORT, there was identified the following system of metaphorical models: SPORT IS WAR, SPORT IS THEATER, SPORT IS FAMILY and SPORT IS WAY OF LIFE. The method of metaphorical modeling was chosen as the main method of empirical research of the metaphorical model SPORT IS WAR. Attention was focused on the definition of the main models of conceptual sports metaphor, which have a frame-slot structure, where were revealed the linguistic means of its reproduction. Results. There have been studied structural and semantic properties of sports metaphor in Chinese media discourse, the expansion source of which is the conceptual sphere of WAR. In the article there was presented a structural analysis of the frames in which sporting events and their participants are presented as warriors on the battlefield, striving for victory, which is a metaphorical rethinking of the undisputed thirst for victory. It has been found that the metaphorical model SPORT IS WAR in Chinese sports discourse is represented by three main frames: «Hostilities», «Results of war», «Warriors». Within each frame, there were highlighted the main slots, described their lexical content, determined the communicative functions of the metaphorical model SPORT IS WAR in the Chinese sports discourse and clarified the reasons for its activation. Conclusions. The frame-slot structure of the metaphorical model SPORT IS WAR, presented in Chinese media discourse, reflects a strong desire and will to win and absolute rejection of defeat, and indicates the intensification of the studied metaphorical model in the period of the expansion of China’s global hegemonic strategy. It was found that in the objectification of the concepts of the conceptual sphere of SPORT, which reflect the victory of Chinese players, dominates the positive evaluative metaphors describing the hostilities, its participants and the results of the confrontation, and negative evaluative metaphors are used for intensifying the deafest of the opponents.Although sport activity a priori aimed at emphasizing the best human qualities, its personal development and called upon for showing the respect to all participants, still in Chinese sports discourse this process is more and more taken by addressers and recipients as warfare. Hereby, metaphorical conceptualization of WAR in Chinese sports discourse is indisputable and defined by paralinguistic peculiarities of military and sport activities, which despite of their visual difference have certain conceptual similarity.

Тип елементу : Стаття
Ключові слова: концепт, метафора, спортивний дискурс, фрейм, слот, concept, metaphor, sport discourse, frame, slot
УДК: 811.581.11:796:81’373.612.2
Бібліографічний опис: Vorobei O. Metaphorical Conceptualization of WAR in Chinese Sports Discourse / Olha Vorobei, Alina Akimova, Anastasiya Akimova // Psycholinguistics. Психолінгвістика. Психолингвистика : зб. наук. праць. Серія: Філологія. - Переяслав : ФОП Домбровська Я. М., 2021. - Вип. 29 (2). - P. 25-45. . https://doi.org/10.31470/2309-1797-2021-29-2-25-45. Web of Science Core Collection (ESCI) and SCOPUS.
Тематики: За напрямами > Усі спеціальності
Користувач, що депонує: С. В. Бойчук
Дата внесення: 17 Груд 2021 11:15
Останні зміни: 17 Груд 2021 11:15
URI: http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/22276
Перегляд елементу Перегляд елементу

Завантажень

Завантажень за місяць протягом останнього року